טיפול פסיכודינמי אפירמטיבי בלהט״ב image
לפני שאציין מהו טיפול אפירמטיבי, אתייחס להגדרה של הומופוביה ואציג את סולם ההומופוביה של רידל.
הומופוביה מוגדרת כפחד לא רציונלי מהומוסקסואלים, מהומוסקסואליות, או מכל התנהגות, אמונה, או אחר, שלא "מתיישר" לפי הסטראוטיפ המגדרי המיני הנוקשה. הומופוביה קיימת אצל כולנו בשל השפעות תרבותיות חברתיות-פוליטיות שספגנו.

להלן מודל המתאר את השלבים בהתפתחותם של רגשות ואמונות כלפי הומוסקסואלים ולסביות. המודל נע מקיצוניות של דחייה, שאט נפש ואימה עד לשלב של קבלה.

הנך מוזמן להשתמש במודל שלהלן ע"מ לבחון את עמדתך הפנימית האמיתית כלפי הומוסקסואליות.



סולם ההומופוביה של רידל
סולם זה מורכב מארבע רמות של גישה הומופובית וארבע רמות של גישה חיובית:

רמות של גישה הומופובית
  1. דחיה
    הומוסקסואליות נתפסת כפשע כנגד הטבע. הומוסקסואלים/ לסביות הינם חולים, משוגעים, לא מוסריים, חוטאים, מרושעים, וכו'. כל דבר נחשב מוצדק ובלבד שישנה אותם: כלא, אשפוז, אלימות, טיפול המרה.
  2. רחמים/ שוביניזם הטרוסקסואלי
    הטרוסקסואליות נחשבת בוגרת יותר ובוודאי שעדיפה. כל אפשרות להפוך ל"סטרייט" צריכה להיות מחוזקת וצריך לרחם על מי שנולד כהומוסקסואל.
  3. טולרנטיות (Tolerance)
    הומוסקסואליות היא רק שלב בהתפתחות של גיל ההתבגרות ורוב האנשים "ייצאו מזה". לכן, הומוסקסואלים/ לסביות הינם פחות בוגרים מהטרוסקסואלים וצריך להתייחס אליהם בעדינות, כפי שמתייחסים לילד.
  4. קבלה
    אנשים בשלב זה יכולים לומר דברים כגון: " את לא לסבית, את בן אדם", "מה שאתה עושה, זה עניינך" או "זה בסדר מבחינתי, רק אל תשוויץ בזה."

רמות של גישה חיובית
  1. תמיכה
    אדם בשלב זה יכול לחוש מידה של חוסר נוחות אבל הוא מודע לאווירה ההומופובית ולדיכוי הלא רציונלי של החברה ופועל לשמור על זכויותיהם של הקהילה ההומולסבית.
  2. הערצה
    בשלב הזה האדם מכיר בכך שדרוש הרבה אומץ כדי להיות הומו/לסבי בחברה והוא מוכן לבחון בכנות את הגישות, הערכים וההתנהגויות ההומופוביות של עצמו.
  3. הערכה
    שלב זה קשור להכרה והערכה של השונות האנושית ולראיית הומואים ולסביות כחלק לגיטימי משונות זו. אנשים בשלב זה מוכנים להלחם בהומופוביה שבתוכם ואצל אחרים.
  4. טיפוח
    בשלב זה, התפיסה היא שהומוסקסואלים ולסביות הם חלק חיוני בחברה שלנו. אנשים בשלב זה מסתכלים על הומואים ולסביות בחיבה אמיתית ומוכנים להיות בעלי ברית שלהם.

טיפול אפרמטיבי
מטפל או פסיכולוג יכול להיות לא הומופובי, למשל בשלב ״תמיכה״ של המודל של רידל. אך זה לא אומר שהמטפל מציע למטופליו תרפיה אפרמטיבית. ההגדרה של טיפול אפרמטיבי ב- GLBT היא טיפול שחוגג ומקדם את האותנטיות והאינטגריטי של אוכלוסיה זו. מדובר באווירה טיפולית אקטיבית שהינה מעבר לעמדה "נייטרלית" שלא מזיקה או מתייגת .